• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza

A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza

Lossonczy Ibolya rajzművészete rendkívül konzekvens. A művész legtöbbször kozmikus erőkkel, fizikai törvényekkel, a természettel, annak belső lényegével és a természeti formák mozgással való keletkeztetésével foglalkozott. Már a negyvenes évek végétől nagy érdeklődéssel fordult a kalligráfia felé. Nem szavakat kívánt kacskaringós vonalakkal leírni, hanem a világra, a társadalmi jelenlétre, ritkábban a saját érzéseire, vagy helyzetére reflektált a vonal szabad és érzés teli alakításával. Az Antal-Lusztig gyűjteménybe került rajzok között öt olyan munkát találunk, amely kalligrafikus tömörséggel foglalja össze gondolatait, érzéseit, világlátását. Közülük a két legkorábbi 1954-ben született, a harmadik rajz a második rajzlap hátoldalán, 1956 körül. A negyedik 1964-ben, az ötödik 1968-ban készült. Valamennyihez fekete pittkrétát, vagy szenet használt. A színek hiánya fontos mozzanata ezeknek a munkáknak.

Lossonczy Ibolya: Cím nélkül, 1954, szén, papír, 338 × 415 mm

Míg az 1950-es években készült rajzok közül az elsőt, és a második rajz hátlapján lévőt szabadon áramló, lendületes, íves vonalakkal hozta létre, a negyediket hegyesszögben találkozó, egyenes vonalakkal, az ötödiket pedig cikkcakkok áthúzásával. Az utóbbi rajzon az éles irányváltással létrejött vonalsor súlyos fekete golyóban végződik.

E rajzok jelentése is eltérő. Az első egy világkép kifejeződése (1954), melyben egy möbiusz-szalag ölt testet, ahol a vonal a nagy íven belül egy kisebb hurkot alkotva száguld végig a lapon.

Lossonczy Ibolya: Cím nélkül, 1954, pittkréta, papír, 336 x 431 mm

A másodikon a személyes sorsot transzponálja a művész a kacskaringós vonallal, léptékváltással és a vonalvastagságok már-már plasztikussá alakításával, önálló ágat is indítva (1954). A vonal itt képletesen és valóságosan is bejárja a rajzlap adta teret, mintha egy láthatatlan térképet követne gyors és lassú megtorpanásokkal, végül továbblendülve, és egy-egy szakaszon hosszan elidőzve.

Lossonczy Ibolya: Melegség, 1955, papír, szén, 306 x 431 mm

A harmadik rajz a korabeli világra reflektál (1955). A vonal itt sötét és átláthatatlan, egyetlen nagy lendülettel egy nyolcast ír le, mely jobbról és alulról indul, és balra lent kicsit elidőzve, a zárt formát enyhe ívvel a végtelenre nyitva zárul. Mögötte bonyolult árnyékokat hoz létre ugyanennek a formának az ellenkező irányú megismétlése. Mintha a sötét nyolcas a mi súlyosan terhelt életünk lenne, melynek terhe alatt melegségre vágyunk,a másik pedig Az Élet, sok fénnyel és kevés árnyékkal, amire mindannyian vágyunk. A fizikai és a szellemi, a valóságos és a bennünk létező egymásra vetülése egy teljes életet ír le. Jó és rossz szétválaszthatatlanul egymásba kapcsolódik

Lossonczy Ibolya: Cím nélkül, 1963-64, pittkréta, itatóspapír, 299 × 423 mm

A negyedik rajz (1964)mágikusból fizikai jelenvalóvá tett cikk-cakk vonalát a rabságot szimbolizáló lábbilincs súlyos golyója zárja. Itt a hazai politikai események sokkját követő kijózanodás és a tehetetlenség tartóssá válása olvasható ki a sok hasonló vonalat sejtető, szálkásan kezelt, egymást keresztező, és drámaivá összeolvadó, kis magasságba le-föl száguldó vonal felnagyított, nehéz és minden kérdést egyformán drasztikusan lezáró, felnagyított ponttal befejezett vonal.

Lossonczy Ibolya: Cím nélkül, 1968, pittkréta, papír, 307 × 221 mm

Az ötödik rajz (1968) mintha tisztán pszichikai állapotot rögzítene: két vonalrend – egy ideges, fájdalmakkal telített, kénytelen irányváltásokat elszenvedő és önmagába visszatérő vonal, és egy táji asszociációt villámcsapásszerű, természeti katasztrófára utaló, az előző variációjaként jelentkező vonalrend egymásba érve éles konfliktust teremt, aminek a lassú feloldása zajlik a szemünk előtt.

Lossonczy Ibolya mítikus vonalmintákat idéző (lásd: mőbiusz, vizesnyolcas, cikk-cakk vonal) kézmozdulatába belesűrűsödik a színben és árnyalatban gazdag tárgyi világ, a kozmikus erőknek engedelmeskedő természet, az 1950-es, 60-as évek hazai politikai és társadalmi viszonyai és az ezekkel terhelt emberi sors, testi, lelki, érzelmi állapot, valamint a személyes világlátás. Az eltérő nézőpontokból láttatott valóság mögötti belső rokonság lehetővé teszi, hogy térbeli helyzetekként, univerzális jelenségként értelmezze a személyes reflexiója világgal való kapcsolatát. Ernst Cassirert idézve: -„ És e mozgás már nem az a közvetlen életmozgás, mely a remény és félelem mitikus alapaffektusaiban, mágikus vonzásban és taszításban, a „szent” megragadásának vágyában, a profán és tiltott megérintésétõl való iszonyatban nyilvánul meg. A tárgy, mint a művészi ábrázolás tartalma, egy új distanciába, az Éntõl való távolságba került – s csak ebben nyerte el saját önálló létét, a „tárgyiasság” egy új formáját.”1

Jegyzet
1 Ernst Cassirer: Mítikus, esztétikai és teoretikus tér. Vulgo 2000/1-2.

Megjelent: Antal-Lusztig gyűjtemény katalógusa II., Debrecen, Déri Múzeum, 2020

Elsődleges oldalsáv

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés