• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd

Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd

Wayne Crothers Merlbourne-ben született, s ott végezte el a Victoria Képzőművészeti Főiskolát.
1992-től 1994-ig a Kyotoi Seika Egyetemen sokszorosító grafikát kutatott, majd elvégezte a mesterképzőt Tokyoban, a Tama Art Művészeti Egyetemen.
2001-ben elnyert egy ösztöndíjat a Pilar és Juan Míro Alapítványtól, amely lehetővé tette számára, hogy hónapokon át a nagy mester műtermében, felhőtlen körülmények között dolgozzon.
2001 és 2003 között a tokyoi Musashino Művészeti Egyetemen, 2003-ban a pennsylvániai Lafayette Főiskolán tanított.

Wayne Crothers méltán vált nemzetközileg ismert, és a japánok által elismert fametsző művésszé, miután páratlan érzékenységgel és egyéni módon használja a saját hazájában megismert, majd Indiában, Pakisztánban, Kínában és Japánban tanulmányozott és művészetébe integrált ősi technikát.
Nem annyira a sokszorosító technika, mint inkább a természetes nyomhagyás, mint a természet lenyomata érdekli. A természet legkorábbi jelentést hordozó, ősi alakzatai és az emberi természet és társadalom kommunikatív jelei közötti kapcsolatot kutatja.

Ugyanakkor a saját élményeiből merít. Ahogyan ő mondja, a körülmények véletlenszerűségéből épít tudatos világot. Hogy mik ezek a véletlenek? A hely, ahol jár, és az idő, amit más országokban tölt. Mindezek emlékekké válnak benne, amelyeket elemi részekre bontva hív elő. Az egyes motívumok – így az emberalak – ismétlődnek, korábbi és későbbi művein is előjönnek, de mindig más-más kontextusban, ahogy minden egyes alkalommal másként emlékezünk ugyanazon dologra, mivel érzéseinket és gondolkodásunkat számtalan további tényező is befolyásolja.

A mélylélektani utazások alkalmával olyan rétegeket tár fel, amelyek saját élményekből, személyes tapasztalatokból szűrődtek le, ugyanakkor a kollektív emlékezet eredendően kognitiv jelei. Technikája ezt a folyamatot reprodukálja, miközben akkurátusan elemzi, a lényeg kihámozásáig dekonstruálja, amit megélt.

Kiállításait gyakran az első teremben látható módon installálja, hogy a természet érzését felerősítse a nézőben, s az emlékezés különleges terét hozza létre. Legfőbb érdeklődési területe a születés, az élet és a halál közötti folyamat, amely – ha belegondolunk – a létezés dekonstruálódásának útja.

A kiállítás valójában retrospektív tárlat, hiszen az utóbbi 9 év legfontosabb témáira jellemző sorozataiból válogatott művekkel találkozunk itt.

Az elfeledett élmények tárháza című munka megalkotásakor a befestett saját testének a lenyomataiból indult ki, amelyeket fadúcra vitt át, és a kapcsolódó élményeit jelekre egyszerűsített természeti és természetes motívumokkal komponálja egybe. A testlenyomat az emberi test energiáinak függvényében hol határozott, hol elmosódó, minden esetben annak a koncentrációnak a függvénye, amit a kép előhívása igényel. Ebben a koncentrációban a művész nemcsak fizikailag, de szellemileg és lelkileg is maximálisan jelen van.

A munka elkészültével a fadúc új funkciót kap. Dobozzá alakítja a művész, amelybe egy-egy önálló tárlat végén visszahelyezi a műveket, megismételve ezzel a rítussal a bennük végiggondolt születés és halál-témát, visszaemlékeztetően egyúttal magára az alkotási folyamatra, ami a vésett fa és a nyomtatott kép között, adott helyen és időben végbement.

A második teremben az idő és a hely által meghatározott, személyes élményeit boncolja műveiben.

A harmadik teremben a ráébredés, megdöbbenés élményét dolgozza fel, a negyedikben pedig a tavalyi művésztelepi munkáját látjuk, a kiállítás egészét tekintve, most már széles összefüggésben.

Wayne Crothers a természet flóráját és faunáját, saját megélt élményeit, érzéseit és gondolatait az emberi test alakjával és az emlékezés, élményvisszahívás, felidézés, értelmezés során jellé egyszerűsített motívumokkal fejezi ki.

Művei lenyűgözőek, és elementáris erővel hatnak. Színviláguk expresszív, egyszerre archaikus, friss, érzéki és dinamikus.
Fogadják szeretettel a művész első magyarországi önálló bemutatkozását!

Elhangzott: Győr, Városi Művészeti Múzeum – Magyar Ispita, 2005. július 15.

Elsődleges oldalsáv

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés