• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / Utak és elágazások – A modernizmus sokfélesége 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből

Utak és elágazások – A modernizmus sokfélesége 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből

VÁROSI MŰVÉSZETI MÚZEUM (Esterházy-palota)
Győr, 2007. október 27-2008. január 10.

Megnyitja: N. Mészáros Júlia művészettörténész, múzeumigazgató
2007. október 27-én, 18 órakor

Kapcsolódó program:
Beszélgetés Piros Sándor műgyűjtővel
2007. november 14-én, 17 órától az Esterházy-palotában

Az Utak és elágazások című kiállítás azt a sokszínűséget kívánja érzékeltetni, amely az 1920-as és 1940-es évek közötti magyar képzőművé-szetet jellemezte. Ez az az időszak, amikor a progresz-szív magyar művészet két fiatal ága, az avantgárd – a maga radikálisabb fejlődési irányaival – és a modern szintetizáló törekvés – a maga mértéktartó, belső művészi éréshez és múlt-hoz kötődő újítani akará-sával – határozottan elkülönül egymástól, és a konzervatív művészet is megannyi rövid életű irányba bomlik szét, szorosan érintkezve a megelőző időszakból továbbélő művészeti jelenségekkel, így pl. az akadémizmussal, a natu-ralizmussal, a historiz-mussal, a szecesszióval, a népi és magyaros törekvé-sekkel. Mellettük nagy népszerűségre tesz szert a természetszemléletű nagybányai festészet, jóllehet nem tud már többé újat mondani.
A kor kimagasló művészeinek nagy része külföldre emigrál, s ha pár év múlva visszatér is közülük néhány, a korábbiaktól eltérő úton halad tovább.

A gazdasági, politikai és szellemi válsággal felerősödő polarizálódás a progresszív tartalékművészetet izmosítja, amelybe az egykori avantgárd képviselőin kívül a magányos újítani akarók és a rövid életű csoportokba verődő, új útkeresők is beletartoznak. Az ide sorolható alkotók érzékenyek a társadalmi változásokra, a mindennapi élet megannyi jelenségére, a művészet tematikai, formai, kifejezésbeli kérdéseire, de a külvilág drámai valóságát és jövőkép vesztést a maguk személyes világában megteremtett harmóniaképpel igyekeznek feloldani: a vizuális törvényszerűségek és az ábrázolási hagyományok tiszteletben tartásával kívánják megújítani a művészetet. Egyszerre ragaszkodnak a régihez, és kívánják az újat. Az idősebb generáció képviselőire jellemző, hogy míg a húszas években a nyugat-európai művészettel kerestek közvetlen kapcsolódási pontokat, a negyvenes évekre szubjektivizálódnak, és a hagyományos témák jelentésvilágának kitágítását az érzelmi telítettség fokozásával kívánják elérni. A fiatalabbak számára sokáig ők a példaképek, önálló nyelvi törekvéseik vagy később érnek be, vagy megrekednek.

Gábor Jenő: Modiano plakát-terv, 1931

A kiállításon szereplő legkorábbi mű Gábor Jenő (1893-1968) alkotása. A pécsi avantgárd jelentős festő- és grafikusművésze 1915-ben végzett a budapesti Képzőművészeti Akadémián. A KÚT és az UME tagjaként állított ki Budapesten, de 1930-ban a Kassák által szervezett Munka-kör képzőművészeinek legjelentősebb csoportos tárlatán is részt vett (Új Progresszív Művészet). 1919-től 1941-ig, majd 1966-tól a haláláig Pécsett élt és dolgozott, ahol rajzot tanított és fontos szerepet vállalt a képzőművészeti életben. Legismertebb tanítványa Gyarmathy Tihamér és Lantos Ferenc. Kezdetben kubo-expresszionista képeket festett, később a szürrealizmussal ötvözte konstruktív festészetét. Fő témái aktok, akt kompozíciók, pécsi tájak, később munkások, bohócok és sportolók. Festményein a tér mélységét a színek térformáló erejével növelte. Modiano reklámtervei 1931-ben készültek.

Hincz Gyula: Gyár, 1928

Hincz Gyula (1904-1987) pályakezdés kori művészetét a Nyolcak örökét folytató aktivisták törekvéseivel rokonítják, de már az első komolyabb műveiben a figurativitás és a konstruktív szerkezet, illetve az organikus és geometrikus absztrakció szintézisére törekedett, amelyhez a nyelvet maga kívánta megteremteni. Művészetét az intuíció szabadságához való ragaszkodás, a szürrealista vagy absztrakt expresszionista kifejezés spontaneitásával egyenértékű dinamikus nyelv, a konstruktív térszervezés és az élet lüktetését, növekedését kifejező, asszociatív organikus forma montázsszerű egymásba építése, majd a síkon való szintetikus ötvözése jellemzi. Kiemelkedő teljesítményei között festmények, rajzok, illusztrációk, színpad-, emlékmű- és murális tervek, illetve szobrok, kerámia- és textilművek egyaránt szerepelnek.

Román György: Ülő nő, 1930 körül

Román György (1903-1981) festőművész, néhány útkereső, korai művétől eltekintve, az expresszionizmus érzékletes, indulatos, drámai és spontán kifejezőeszközeivel dolgozta fel szorongásait, félelmeit és a korról szerzett benyomásait. Művészetét a lényegre egyszerűsített formák, a szubjektív látószögből való láttatás, a terek és síkok, a rajzi és festői elemek, színek szuggesztív egymás mellé-, és a kifejezésnek való alárendelése, az azonos motívumok számának és léptékének növelésével a ritmusok felerősítése, a gyermekien naiv és vízionárius látásmód, a taktilis festés és kontrasztos ecsetkezelés, valamint a belsővé tett kép terének a valós térbe való kivetítése jellemzi. Legjobb műveiben a személyes élmények kortörténeti eseményekké szublimálódnak. Tisztaságra szomjúhozásával, a polgári ál-erkölcsök megvetésével és fasizmusellenességével a derkovitsi hagyományok kiteljesítője, viszont kíméletlenül elítéli a hatalmat és erőszakot kiszolgáló tömeget. Kiállításon szereplő korai rajzai látványt értelmező vonalas alaktanulmányok festményeihez.

Kádár Béla (1877-1956) és Scheiber Hugó (1873-1950) 1920-ban Bécsben ismerte meg egymást. 1921-ben együtt állítottak ki a Belvederében, majd 1923-ban és 1924-ben – valószínűleg Kassák javaslatára – Herwarth Walden berlini Der Sturm Galériájában. Kádár a Der Sturm moszkvai csoportos tárlatán is szerepelt, Scheibernek viszont önálló kiállítása volt Waldennél, s ezt követően is többször részt vett a Der Sturm berlini tárlatain. Mindkettőjükre hatottak az orosz konstruktívisták és a német expresszionisták. Kádár – főleg Campendonk és Chagall műveiből ösztönzést nyerve – a magyar falu, illetve a külváros falusias életét ábrázolta az ornamentális absztrakció és az expresszionista kifejezés, később a lírai klasszicizáló elbeszélés ötvözésével, Scheiber pedig a nagyváros mozgalmas életét, a cirkusz-, a kabaré- és a színház világát festette a korai avantgárd nyelvi eszközeinek egyéni szintetizálásával.

Kernstok Károly Utolsó vacsora, 1920 körül

Kernstok Károly (1873-1940) Budapesten, Münchenben és a párizsi Julien Akadémián tanult. 1905-ben Nyergesújfalun szellemi csoportot alapított, 1909-ben a progresszív magyar képzőművészet első radikális csoportja, a Keresők, majd új nevén, Nyolcak vezére lett. Realista és plein air festészeti korszakán a nagybányai neósok és a francia fauves-csoport műveivel való találkozás lendítette túl, legszebb képei ezután születtek. A monumentális falfestészet izgatta, a 10-es években több mozaik-, illetve falfestészeti megbízáson dolgozott, majd visszatért az impresszionisztikus elemekkel gazdagított naturális festészethez. 1920-ban Münchenbe, az év végén Berlinbe utazott, s 1926-ig ott élt. Rajzaiban visszatért a lovas, aktos témákhoz, rézkarcaiban a népéletből vett jelenetekhez. A 20-as években az Utolsó vacsora több variációját festette meg, amelyek előzményei a kávéházi rajzokból született, 1920 és 1921 közötti rézkarcok.

Sebők Margit: Női arckép, 1926

Sebők Margit (1879-1944?) a budapesti Mintarajziskolában tanult 1899 és 1903 között. Festő férjével Párizsban és Dél-Franciaországban élt. Hazatérését követően előbb Szegeden, majd Budapesten telepedett le. 1926-ban a szecesszió vonalkultúráját és az expresszív kifejezést ötvöző, később a forma szerkezetiségét hangsúlyozó arcképeket készített.

Lehel Mária (1889-1973) Párizsban, illetve 1906 és 1915 között Nagybányán tanult. Neós stílusú csendéletek, tájképek és aktok után finom körvonalú, halk színvilágú olajfestményeket, pasztell kompozíciókat alkotott. A 10-es években A Művészek Reklámműhelye elnevezésű reklámgrafikai szervezet tagjaként tevékenykedett. 1927-ben a KÚT svájci vándorkiállításán szerepelt, majd Párizsban volt önálló tárlata. 1932-ben Bokros Birman Dezsővel állított ki Budapesten. 1939 után Olaszországban élt.

Klie Zoltán (1897-1992) Vaszary növendékeként végzett a Képzőművészeti Főiskolán. A KUT tagja, az UME alapítótagja, később alelnöke, s számos további művészeti szervezet tagja volt. 1925 és 1927 között Párizsban élt. Festészetét a franciás könnyedség és gazdag kolorit mellett a klasszikus festészeti hagyomány expresszionista, szürrealista nyelvvel való szintetizálása jellemezte. Az 50-es években főleg meseillusztrációkat, később nonfiguratív képeket készített.

Bernáth Aurél: Táj, 1930-as évek vége

Bernáth Aurél (1895-1982) Nagybányán tanult, majd Bécsben és Berlinben élt. 1926. évi hazatelepedését követően Pöstyénben, a Balatonon és Budapesten alkotott, a Képző-művészeti Főiskola nagy hatású tanára volt. Ünnepélyes hangvételű, a látványt líraian átlényegítő, külső és belső tereket egymásba nyitó, intellektuális festészetet művelt elegáns formakezeléssel és páratlan színkultúrával.

Dési-Huber István: Háztetők, 1930-as évek

Dési Huber István (1895-1944) munkás-témájú képeket, ipari és falusi tájakat festett a realizmus, kubizmus és expresszionizmus nyelvének összeegyeztetésére törekedve.

Szőnyi István: Zebegényi látkép a Dunával, 1931

Szőnyi István (1894-1960) és Ősz Dénes (1915-1980) a klasszikus festészeti hagyományokat kívánta aktualizálni művészetével. Szőnyi a zebegényi tájban és hétköznapokban találta meg fő témáit, Ősz Dénes pedig főként az egyház-művészet területén.

Kmetty János (1889-1975), Barcsay Jenő (1900-1988), Miháltz Pál (1899-1988) és Barzó Endre (1898-1953) természetelvű, de a táj vagy látvány szerkezetiségét hangsúlyozó, a figurativitás és konstruktivitás között egyensúlyt kereső festészetet kívánt megteremteni a 20-as évek végétől. Barcsay, mint közülük a legkövetkezetesebb, utolsó alkotói korszakában a tiszta geometrikus absztrakcióhoz jutott.

A kiállított művek Piros Sándor és dr. Radnai Béla gyűjteményéből származnak.

Elsődleges oldalsáv

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés