• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd

Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd

Pézman Andrea kiállítása igazi felfedezés számomra. A fiatal művész 1999 és 2005 között a pozsonyi Képzőművészeti Akadémia Grafika tanszékén, szabad képgrafika- és könyvillusztráció szakon tanult Dusan Kállay professzornál, közben Brno-ban elvégezte a papír és könyvkötészet szakot. 2007-től a pozsonyi Képzőművészeti Akadémián tanársegédként tevékenykedik a Grafika tanszéken, prof. dr. Robert Jančovič mellett.

Pézman Andrea végzettségének és érdeklődésének megfelelően grafikákat és művészkönyveket mutat be itt, amelyek a főiskolai munkáktól a legutóbb készült művekig terjednek. Egyik a másik nélkül nem létezik, hiszen művészetének lényege egy újfajta kommunikáció magas szintű művelése, amelyben a képnek és a szónak egyforma súlya, jelentősége és szerepe van.

Olyasmi élmény részesei lehetünk alkotásainak megtekintésekor, amit csak a 18. századi illusztrált nyomtatott könyv volt képes közvetíteni, ahol a fametszetes kép és a bibliai szöveg szoros kapcsolata autonóm világképet teremtett azáltal, hogy kettős tömörítést alkalmazva tiszta művészetbe integrálta a piktogramszerű kép, és a több szálon futó cselekményt elbeszélő szöveg tartalmi és formai sűrítményét. A 18. századi szerző által önkényesen meghatározott kép- és jelentéshorizont együtt gazdag tipológiai kivonatokat teremtett, amelyek a régi tartalomnak új értelmet adtak, amit az olvasni nem tudók is világosan megértettek.

Pézman Andrea hasonló módszert alkalmaz: a mai kornak megfelelő, a technika által kódolt vizuális jeleket, izolált grafikai elemeket, és a mostani életünkre jellemző szövegáramokból kiemelt szöveg-sűrítményeket használ, amelyeket szervesen egybeépít, egyjelentésűvé és egymástól elszakíthatatlanná alakítva a kétneműt. A tipológia itt nem két szöveg között jön létre a kép segítségével, hanem kép és szó egymásba építésével, tartalmi és formai egyneműsítésével.

Jellemző példája e módszernek Pézman Kommunikáció című művészkönyve – amellyel 2005-ben Szlovákia legszebb könyve- művészeti díjat nyert -, amely egyúttal kulcs is művészetének megértéséhez.
Itt a művész a kommunikáció szó kettős értelmére épített, Szlovákiában ugyanis a kommunikáció utat is jelent, és e második jelentés képét az út elemi jelentésének megfelelő szó betűivel párosította. A kanyargó, megtörő, elváló, összekapcsolódó, szövevényes út piktogramszerű, érzékletesen megrajzolt, és a vakok számára is kitapintható, megérthető képe a verbális jellel egybehangzó együttest alkot: a kép vizualizálja a szót, és a szó megnevezi a képet.

Kód-ex című sorozatában, amely több grafikából és egy művészkönyvből áll, a könyv mai formájához iniciáléra emlékeztető betű-jelet – a régi könyv képéből kiemelt vizuális absztraktumot – és egyedileg megformált betűkből rótt sorokat társított. Míg könyvével dekonstruál a művész, a rajzain a dekonstruált elemek új világ-képpé építése megy végbe.

Információ című rajzsorozatában, melynek az én nézőpontom szerint az IMAGIRO című könyv a párdarabja, a szóval egybevágó jelentés – információhordozó tárgy – képe jelenik meg: a kő, amelybe őseink belevésték a szöveget, hogy továbbadják leszármazottaiknak a tudásukat.
A sorozat lapjain a kövön lévő információ mint szöveg, a rajz hordozóanyagával, a papírral szervesül, a rajzból tehát szöveg lesz, míg a kő, mint információhordozó, képpé válik, és a kettő megsokszorozva szöveg-képet alkot.

A kapcsolódó Imagiró című műnél a történet megfordul: a sík papírra nyomtatott számítógépes hipertext geometrikus vonalhálóként fogja össze a szabályos hajtogatással megjelenített plasztikus szöveg-képletet, az írott kővel megfeleltethető origamit, melynekfelkúszik a felületére, új szöveg-kép-forma-jelentés szimbiózist teremtve.

Ugyancsak Információ a címe egy másik rajzsorozatának is, melyben a weboldalt ötvözi a művész a könyvek lenyomataival, vagyis a mai kor információit múltbelivé teszi.

Pézman Andrea további két művén, a RUKA KOD-EX-en és a KOCKA-REPÜLÉS-en a szerves és a szervetlen, a természetes és a mesterséges, vagy teremtett antagonisztikus ellentétének az egymásba oldódását és új jelentéssé alakulását figyelhetjük meg.

Mint láttuk, a művész a kép és a jelentését megtestesítő szó vagy szöveg kétlényegiségének a kontrasztjából építkezik a jelentés és képének elemeire bontásával és új viszonylatot teremtő egymásba építésével. Eközben a művész műfajokat és korokat lép át és kapcsol össze, és átjárható kapcsolatot teremt a közelmúlt művészeti törekvései, pl. a konkrét művészet és a képköltészet, az autonóm grafika és a művészkönyv, a nyomtatás és a kézműves kivitelezés között.

Pézman Andrea legfőbb művészeti eszköze egyfelől a tömörítés, szűkítés, elkülönítés, kiemelés, másfelől a megsokszorozás, variálás, összekapcsolás, textúrává alakítás, illetve a lebontás és az újra-formálás, amellyel új, modellértékűnek tűnő, érzékeny és mélyrétegű világot teremt. A dualitásnak, mely a belső értelem, a dolgok lényegének a megértéséhez nélkülözhetetlen kontextus a gondolkodó ember számára, ő a kibékítésén fáradozik. Szüntelen harmóniát keres, eközben dekódolja, és újra-kódolja a valóságelemeket.

A szerepek rendre felcserélődnek műveiben, és a látszólag ekvivalens kapcsolatok a korábbinál élesebb kontrasztokat hoznak felszínre, és világítanak meg.

Különös, izgalmas, és abszolút mai gondolkodást tükrözőek az itt bemutatott művek, amelyek egyszerre szépek, precízen megformáltak és tisztán artikuláltak, ugyanakkor nyugtalanítóak is, mivel kibonthatatlanként láttatják a gordiuszi csomót, még akkor is, amikor a helyes rend érdekében időnként szétszedhetőnek és kibogozhatóaknak tűnnek.

Elhangzott: 2008. március 19. Győr, Városi Könyvtár galériája

Elsődleges oldalsáv

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés