• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019

Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019

Kedves Rechnitzer János! Tisztelt Hölgyek és Urak! Kedves Jelenlévő Művészek!

Németh János azt vallja magáról, hogy nem képeket fest, hanem az élet folyamatosságát, sűrű komplexitását, ami minden pillanatban más-más texturális- és színviszonylatokban tárul fel, más-más alkotói és befogadói reflexiót generál, hatást gyakorol az alkotói folyamatra, valamint a kész mű értelmezésére és megértésére is.
Festészete intenzív színfestészet, ami azt jelenti, hogy minden gondolatot, érzést színnel fejez ki, ahol a szín nem lehatárolt színfolt, hanem „társas lény”, melyet mindig a másikkal való találkozás határoz meg, ahogy a valóság minden jelenségét is az egymás közötti viszonyok sokrétűsége jellemzi.
Művészetében a szín intenzitása a központi téma, mely nemcsak alkotói cél, hanem eszköz is a világ megértéséhez és kifejezéséhez. Festészete több ponton érintkezik a konkrét-strukturalista festészettel.

Képein a valóságnak, mint belsővé vált élmény tiszta intenzitásának a megmutatására törekszik, ami reflexiók és önreflexiók diskurzusában válik egynemű igazsággá, teljességgé.
Alkotói feladatának azt tartja, hogy a mindenkori egészet, mint tovább már nem bontható, aktuális teljességet, a maga összetettségében mutassa be és tegye a megértés részévé, tisztán a színdinamika működtetésével. Azt festi, amit a valóságból megértett és belsővé tett, amit lát, érez és gondol.
Az itt bemutatott műveit négy domináns színre koncentrálva válogatta az eddigi életművéből. Ezek a színek: a vörös, a sárga, a kék és a szürke. Utóbbi alatt a fekete-fehér kollázsait érti.

Németh János 1936-ban Debrecenben született. Budapesti művészeti gimnazistaként Mednyánszky képeihez vonzódott. Felismerte tájfestészetének a lényegét: az egymásnak feszülő színek imaginatív erejét és sajátos atmoszférateremtő minőségét, valamint a művészi képzet strukturált formákkal, színekkel és anyagkezeléssel való megfeleltethetőségét.
Másodéves volt a budapesti képzőművészeti akadémián, amikor kitört az 1956-os forradalom, melynek leverése sorsdöntő választás elé állította: menjen, és talán jó festő lesz belőle, vagy maradjon, és akkor nem biztos, hogy egyáltalán folytathatja-e a tanulmányait. Svájcba emigrált és a zürichi Iparművészeti Főiskolán fejezte be művészeti tanulmányait.
Főiskolai hallgatóként elsősorban a fényhatások és a szín-, forma-, tömeg összefüggései érdekelték. Drámai kontrasztokkal karakterek pontos megragadására, nagy kiterjedésű színfoltokkal hangulatok, érzelmek, napszakok kifejezésére törekedett. A látvány pontos visszaadásához a belső tulajdonságokat is formaképző erőként értelmezte, s képein a vonal fontos szerephez jutott.

1959 és 1961 között a látványt komplex színstruktúraként kezdte értelmezni. Minimális eszközökre – a festék színére, anyagának sajátosságaira, valamint az ecsetkezelés módjára – hagyatkozva arra törekedett, hogy képein a struktúra a forma illúzióját keltse. Ezen az úton a lírai absztrakt festészethez érkezett, de közben megalkotta az első minimal art képét is, amely továbblépésre késztette. A kifejezésben, a szín- és formavilágban és a gondolkodásban is fogalmi tisztaságra törekedett. Festészetében elsődleges szerephez jutott a szín, mely szükségtelenné tette a perspektíva, a tárgyias megjelenés és a tárgyszerű formák használatát.

Az 1960-as évek elejétől képein a színek kölcsönhatásai kezdtek dominálni. Festészetének elvont tartalmát a színkontrasztok és a tudatosan irányított színfelületek egymás közti dialógusa tette plasztikussá. Fő témáit a folytonos változás, az eleven mozgásokkal teli átalakulás, a folyamatban levés történései adták. A festék felhordásának változatos módjaival kontemplációs tárgyakká fejlesztette alkotásait. Objektekkel kezdett el kísérletezni, és fekete-fehér kollázsokat készített. Utóbbi műveiben a rész és egész változó viszonyait és saját társadalommal, világgal kapcsolatos reflexióit fogalmazta meg.

1965 és 1970 között a természetes hangulatokat pozitív, negatív és szimultán színkontrasztokkal fogalmazta meg, ezzel nyitott jelentéstartalmakat és visszafogott mozgást vitt a képbe. Képi tereit változó nézőpontoknak megfelelő, egymással folytonosan ütköző, dinamikus struktúrákból építette fel, ahol a struktúra élő szövetként viselkedett – lélegzett, tágult, sűrűsödött és ritkult -, s a színek a hasonlóság és a különbözőség karakterét öltötték magukra.
Az 1970-es években a tér és a relativitás kérdései foglalkoztatták. Environment-elemekké fejlesztett képsorozatokat alkotott, melyekbe beleintegrálta a kollázs-alkotások tapasztalatait is. Eredményeként az 1980-as évek elejére a szín, mint egyedüli kifejezőerő és alkotói eszköz, s mint formastruktúra, az átlényegülés immanens természetét hordozta. A színfolt a térbe integrálódott, és tiszta dinamikává lett.

Az 1980-as években művészetében a külső tér, mint esztétikaivá tett művészeten kívüli valóság, és a valóság, mint esztétikai tér, s mint a festészet eredendő kontextusa, alapkérdéssé vált. Az észlelés határainak kiterjesztésével a művészi kifejezés határai is tovább szélesedtek: a grafikai és a nem grafikai, a festészeti és a plasztikai, a formai és a forma nélküli, a szellemi és a természeti vizuálisan és lényegileg is, egymás minőségeinek a kiegyenlítésére törekedve új valósággá integrálódott.
Festészetében újra szerepet kaptak a vonalas elemek, ezúttal, mint a kép strukturáltságát dinamizáló, érzéki-taktilis színkontrasztok. Művészetében ekkor a kép megalkotásáról az alkotás folyamatára helyeződött át a hangsúly.

Az 1990-es években egyetlen színre épített, hideg-meleg kontrasztokkal és organikus karakterű, intenzív fényhatásokkal a racionalitás és az intuitivitás komplex egységét kívánta megteremteni. Arra törekedett, hogy a vonal, a szín és a fény dinamikájából az anyagi és a szellemi antagonizmusát kibékítő, harmonikus egészet hozzon létre.
Munkái megalkotásakor a szimultán színek integrált tónusazonosságán belüli, finom eltérések kifejező értékére koncentrált. A párhuzamosan készített kollázsokon az erőteljes formai ellentétek, a geometrikus szerkezet és a sugárirányú, vagy váltakozó ritmusban ismétlődő, egymást felerősítő mozgások – mint kontrasztos képelemek – különböző élethelyzeteket, történelmi és társadalmi szituációkat, kritikai hangvételt testesítettek meg.

Az 1990-es évektől festészetében a lét mint önmagában való egység és egyformaság funkcionális kiteljesítése, az abszolút identitás foglalkoztatta. Képein a valóság szüntelen változása és átalakulása, benne a tér és az idő, a személyes és a személytelen, a látható és a megélt, az empirikus és a racionális, az érzéki és az intellektuális mint a lét archeológiája, egymásra és egymásba rétegződve, fénnyel, színnel, kis tónusértékkel strukturált sűrűségként és ritkulásként öltött testet.
Festészetében a fény és a tónusérték nem a differenciálásnak vagy az integrálásnak, hanem egy magas szintű szintetizálásnak az eszköze. S hogy azzá válhatott, abban fontos szerepe volt az utóképnek, mely alkotásaiban a térbeliség egyedüli formája lett.

A 2000-es években művészetét új ritmusok és színtársítások, a belső tagoltság finomodása, a szétnyíló mozgás ellenébe ható domináns színhasználat és a visszafogottság határozza meg.

Németh Jánost az eltérő vonatkoztatási rendszerek – művészet, társadalom, természet és világ – közös horizontja érdekli, melynek differenciálása és alkotói realizálása a megismerés mélyebb dimenzióit kapcsolja össze új, aktuális valóság-képpé.
Festészete a létező és a lehetséges teljes egyidejűségének oda-visszajárható közegére, s annak érzéki-konkrét festői újrateremtésére irányul. Számára a valóság kezdet-, vég- és középpont nélküli, egyidejű és kontinuus térbeli struktúra, mely diskurzusból ered és diskurzussá válik, mely a maga összetettségében az alkotás folyamatában tapasztalható meg.
Németh János festői világképében a mesterségbeli tudás és a személyes kivitelezés egymástól elválaszthatatlan. Világlátásához hozzátartozik, hogy személyisége vizsgálódó beállítottságú, dialektikusan gondolkodó és moralista, egyformán érzékeny a rendre és a változásokra. Hogy ezt plasztikussá tegye, azonos tónusértékű színekkel dolgozik.
Művészete arról szól, hogy a világ változó képe a maga valóságában csak a jelenlét tudatos megtapasztalásával és intenzív értelmezésével, folyamatos reflexív folyamatban tárul fel.

Fogadják szeretettel a műveit!

Elhangzott: MTA Galéria (az MTA Nyugat-dunántúli Regionális Kutatóintézete), Győr, 2019. szeptember 25.

Elsődleges oldalsáv

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés