• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / Hagyatékok / Borsos Miklós

Borsos Miklós

A Borsos Miklós-gyűjtemény sokáig az 1979-től a Xantus János Múzeum által kezelt, majd 1997-ben a Városi Művészeti Múzeumba integrált Borsos Miklós Állandó Kiállítás teljes anyagát jelentette. A xantuszos kollégák azt gondolják, hogy a Városi Művészeti Múzeum elvette tőlük az állandó kiállításukat, pedig csak annyi történt, hogy a város létrehozta a saját múzeumát, és nem volt tovább ok arra, hogy a megyei múzeum kezelje a városnak ajándékozott Borsos-gyűjteményt. (Ez volt a Kovács Margit-gyűjteménnyel is, annak fenntartása és gondozása is a város múzeumának lett a feladata.)
Azonban a gyűjtemény sokat gyarapodott 1979 óta, mely munkából mindkét győri múzeum kivette a részét. A Xantus János Múzeum öntette az éremtárolókban látható érmek jelentős részét, és 1997-ig további kisplasztikákat, relief-portrét és plakettet kapott a művésztől, valamint egyszer érmet is vásárolt. Az új művekhez új vitrinek készültek. A művész első kőszobra (Anya gyermekével, 1933), melyhez a Káptalan-dombon talált trachit darabot használta fel, részben helyi adakozásból került be a Kolozsváry-gyűjteményből az állandó kiállításba, és a Városi Művészeti Múzeumhoz tartozó Magyar Ispita udvarán álló Phőnix-szobor is múzeumi gondozás alá került.

Borsos Miklós az állandó kiállítása rendezésén, 1979

Borsos Miklós utolsó szobor-ajándéka az Aphrodité című márványszobrának kisméretű bronz verziója volt. A művész 1990-ben járt utoljára Győrben, amikor a városban fennmaradt, magángyűjteményekből kölcsönkért műveiből rendeztem kiállítást, melyhez konferenciát szerveztünk. A rendezvény után megtekintette a Káptalan-dombon az alkotásait, mely rendkívül megható volt, mintha egyesével búcsút vett volna tőlük.

1996-ban a művész felesége, Buba asszony a Városi Művészeti Múzeumnak ajándékozta Borsos Miklós 77 üzenet című rajz-sorozatát, melyet a művész eredetileg önálló albumba szánt, de életében soha nem jelenhetett meg. Később ránk hagyta a budai lakás egyes bútorait, könyveket, levelezési- és fotó anyagokat, valamint néhány kisméretű, korai fa- és bronz szobrot, és a művész első egész alakos márványszobrát (Leányakt/Nőalak, 1935). A Városi Művészeti Múzeum további rajzokat és kisplasztikákat vásárolt Borsos Miklós testvérétől, valamint ajándékozás útján megkapta Kéry Ilona egyik örökösétől a Ferencsik János-síremlékhez készített bronz szobor gipsz makettjét, és pár kisplasztikát. Mindkét múzeum gyűjtötte a művészről megjelent írásokat, újságcikkeket, meghívókat, katalógusokat, könyveket, filmeket, melyekhez Borsos Miklóstól és az özvegyétől is kapott kéziratokat, levelezési- és fotóanyagot.

A Kéry Ilona emlékszoba részlete

A Városi Művészeti Múzeum Borsos Miklós özvegyének hagyatékából emlékszobát rendezett be, mely azóta része az állandó kiállításnak (Kéry Ilona- emlékszoba), a dokumentációs és adattári anyagokból pedig ünnepélyes keretek között megnyitotta, és a kutatás számára hozzáférhetővé tette a Borsos-ház tetőterében a Borsos Miklós Archívumot.

A műtárgy- és dokumentumgyűjtemény teljes anyaga és az állandó kiállítás ma a két múzeum összevonásával létrehozott Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumhoz tartozik. Az adattárat – a Borsos-házi múzeumpedagógiai tevékenység bővítésével indokolva, Grászli Bernadett igazgató felszámolta, és az intézmény legkevésbé hozzáférhető raktárába helyezte, talán a közeljövőben változni fog a helye, és újra kutatható lesz.
A Borsos Archívum anyagából két kiállítás nyílt a Városi Művészeti Múzeum rendezésében: az első a művész teljes életútját mutatta be, a második a művész irodalmi kapcsolatait.

Borsos Miklós állandó kiállításának gondolata a művész 70. születésnapja alkalmából a Xantus János Múzeum által rendezett időszaki tárlat sikeréhez vezethető vissza (Napóleon-ház). A kiállítás végére a város eldöntötte, hogy szívesen rendelkezésre bocsát a művész számára egy épületet, melyben állandóan láthatóak lennének az alkotásai. Az, hogy még életében állandó kiállítása legyen egy szobrásznak, amit nem maga a művész, hanem egy múzeum gondoz, tart fenn és működtet, régen is rendkívül ritka volt Magyarországon, Borsos Miklóson kívül csak Varga Imre kapott ilyen lehetőséget.
Borsos Miklós 1977-ben kiválasztotta azokat a munkáit, amelyeket a még rendelkezésre állók közül a legjobbaknak tartott, megnézte a Káptalan-dombon a kiállítóhelyet, és megtervezte szobrai helyét. Az állandó kiállítást Salamon Nándor kivitelezte.

Borsos Miklós a Repülő madár című szobrával a műveiből rendezett állandó kiállításban, 1979-ben, Győrben

A kiállítás helyszínének az egykori püspöki udvarbíró házat választották, amelyet 1977-től teljesen felújítottak. Az épület a középkortól a püspöki udvarbíró háza volt, helyén a római korban gabona- és élelemtárolásra szolgáló építmény állt. A Káptalan- dombról érkezve, a székesegyház keleti oldalával szemben, az egyemeletes és mellette egy földszintes házból álló épületegyüttes széles, kőkeretes bronzkapuval kapcsolták össze, amely mögött hangulatos udvarra látunk. Innen nyílik az állandó kiállítás.

A Borsos-ház és az előtte lévő tér felújítása, 1977

A belső udvar hosszanti oldalát oszlopos, félnyeregtetővel fedett, elől nyitott építmény zárja. Ez elé került Borsos Miklós Primavera című szobra, a “fészerbe” pedig a művész 4 nagyméretű, Velencei Biennáléra készített bronz reliefje (1966), a Siratóasszony című kő síremlékmű-terve és a pécsi Janus Pannonius szobor kisméretű változata.
A két ház alatt L alakú borospince volt, kisebbik terének mélyebben fekvő, zárt része a 17-18. században ideiglenes börtönként szolgált azok számára, akik felett a káptalan ítélkezett. A pince nagyobbik helyiségében maradt fenn az egykori ivóvízellátást szolgáló kút, mely a középkori püspöki építkezések idején készült.

Bár Magyarországon több múzeumban és nagy magángyűjteményben is őriznek Borsos Miklóstól alkotásokat, a győri múzeum rendelkezik az országban a legnagyobb és legszínvonalasabb gyűjteménnyel, mely 1979 óta is sokat gyarapodott. A gyűjtemény kő-, fa- és és bronz szobrokat, bronz és vörösréz reliefeket, érmeket, plaketteket, rajzokat, grafikákat és festményeket foglal magában.

Borsos Miklós a róla elnevezett Borsos-ház előtt, 1979

Borsos Miklós művészete fontos összekötő kapocs a modern magyar szobrászat háború előtti, és az 1960-as évek vége között jelentkező új irányzatok között.
Pályakezdésétől az érett alkotói korszakáig a művész fő célja a klasszikus hagyományok és az új formaelképzelések közötti szintézisteremtés volt. Legjobb kőszobrai a teljes absztrakció irányába fejlődtek, pedig művészeti elvei a régi korok remekművein érlelődtek. Borsos Miklós művészetének négy alappillére a rend, a mérték, az értelem és a lélek. Elérésükhöz főleg az intim műfajokhoz fordult, így többnyire kis méretekben dolgozott.

Borsos Miklós az 1930-as évek elejéig festőnek készült, de már a megélhetést nyújtó vésnöki munka is a szobrászat felé terelte. Első jelentős művei a 30-as évek második fele és a 40-es évek vége között születtek. Következő, érett korszakának művészi törekvése leginkább Hans Arpéval és Henry Moore-éval rokonítható, utóbbi mestert Borsos a század legnagyobb szobrászának tartotta, mert a nagy szintetizálót látta benne. Moore szobraiban, akárcsak az ókori görög alkotásokban, vagy Picasso formateremtő rajzaiban, a természet eleven lüktetését érezte, s a kezdetektől maga is erre törekedett.

Borsos Miklós: Kis torzó, 1933

E korszak második periódusában konfrontálódott az 1950-es évek kultúrpolitikai elvárásaival (1954-ben Munkácsy-díjat kapott), de ahogy a teljes absztrakció előtt is megállt, a szocialista realizmust sem találta a maga számára követhetőnek.
Miután nem engedték tovább tanítani az Iparművészeti Egyetemen, az év nagy részét Tihanyban töltötte, ahol a nyaralójában a kor összes nagy írója, költője és zenészek, képzőművészek sokasága fordult meg. Témáit főleg a mitológiából és az irodalmi, zenei élményeiből merítette, számos művét a kertben faragta, és rajzain a Balatonra még közvetlen rálátást nyújtó kertjében örökítette meg.

A 70-es évek elején szívműtéten esett át, ami után le kellett mondania a kőfaragásról, így az a nagyszabású művészi programja, hogy a saját személyes világát az örökkön létező szellemibe integrálja, félbeszakadt. Következő alkotásaiban a valós és fiktív tér mitikus hősei egyre inkább mindennapi emberekké váltak. Késői művészetében pedig, amikor már szinte csak rajzolt, Rembrandt művészetéből erőt merítve, főleg saját életének eseményei, lelki-szellemi történései és személyes környezetének tárgyi világa foglalkoztatták. A mitológiait felváltó vallásos történetek és szereplők, a mindennapi élet tárgyai, a személyes sors legkülönbözőbb példázatai és a zenei témák domináltak rajzművészetében, melyben a csend és a vakító fény szimbolikus jelentése és a transzcendencia erősödött fel.

Borsos Miklós: Szimbólum, 1965

Borsos Miklóst leggyakrabban a Gresham-kör művészei, ritkábban az Arp és Brancusi által fémjelzett organikus absztrakt szobrászat alkotói közé sorolják.
1940-ig vésnöki munkával kereste a kenyerét apja műhelyében. A háború végéig Győrben, illetve 1943-tól nyaranta Tihanyban élt és alkotott, majd Budapestre került, ahol 1946-tól 1960-ig, míg szabad gondolkodását eltűrték, a Magyar Iparművészeti Főiskolán tanított. 1945 előtt csak győri művészekkel együtt szerepelt győri és budapesti csoportos tárlatokon, s két önálló kiállítása volt (Tamás Galéria, 1941 és Nemzeti Szalon, 1943). 1959-ben első díjat nyert a Carrarai Nemzetközi Szobrászati Biennálén, 1966-ban pedig nagyszabású anyagot, kőszobrokat és nagyméretű bronz reliefeket állított ki a Velencei Biennálén.

Borsos Miklós: Ég, Föld, Víz, 1967

A Gresham- körbe tartozó néhány kiváló alkotóhoz hasonlóan, az ő művészetét is a természeti látványban rejlő törvényszerűségek és esztétikum kibontása, a választott téma köznapiból való kiemelése, a valóság átszellemítése, az élet és a természet magasztosságának és fennkölt szépségének időtlen értékként való felmutatása jellemzi. Szobrászi fejlődésére azonban nem ők, hanem a közvetlenül látott ókori és reneszánsz festészeti, szobrászati és éremművészeti alkotások, saját élet- és munkatapasztalata, széles irodalmi és zenei műveltsége, ifjú korában pedig a nyaranta Győrben dolgozó Jupp Rübsam német újklasszicista művész szakmai útmutatásai hatottak.

Az 1940-es és 1960-as évek között közel került a nonfiguratív szobrászathoz, de azt az utat nem folytatta, hanem a természetes érzés és a természetes forma keretei között kereste az egyetemes érvényű kifejezés lehetőségét. Bár ezt jelentős visszalépésként értékeli az utókor, nem okozott törést művészetében, melyet éremművészetével, élete utolsó éveiben pedig a Bartók síremlékkel koronázott meg.

Borsos Miklós: Genezis I. (Ab Ovo), 1956

Munkásságának nagy eredménye, hogy valamennyi szobrászati műfajban újat tudott mondani, jelentősen meghaladva hazai pályatársainak szobrászi eredményeit. Ő adta vissza a rangját a rézdomborításnak, s vele a reliefművészetnek, továbbá az éremművészetnek és a síremlék-szobrászatnak, s példát mutatott arra is, hogy a közterekben nem csak politikai emlékezést szolgáló szobroknak van helye. Arckép-szobrászatában végigjárta az avantgárd szobrászok által megkezdett utat, bár ezt még sohasem gondolta végig, és mondta ki a szakma (lásd: Önarckép, 1933; Lyka Károly és Barcsay Jenő portréja, 1943, továbbá a táj karakterét és a Hely szellemét magába ötvöző Fej-szobrok). Rajzművészetében a tiszta vonalas kifejezéstől a festői értékek felerősítéséig széles skálán dolgozott, széles ecsettel és nagy lendülettel készített tusrajzai ma is megállják a helyüket nemzetközi összevetésben is. Bár nem engedték tanítani, sokaknak az ő művei adtak erőt saját művészetük kiteljesítéséhez, s ma többen követik szobrászatát, mint a művész életében.

Elsődleges oldalsáv

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés