• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / Gyűjtemények / Patkó Imre Gyűjtemény

Patkó Imre Gyűjtemény

A gyűjtőről és a Patkó Imre-gyűjteményről

Patkó Imre (1922-1983) történész végzettségű újságíró volt, gyakornoki éveit a diploma megszerzése előtt, az 1940-es években Békéscsabán kezdte. 1950-ben a Magyar Nép című lap munkatársa lett, innentől kezdve pályája gyorsan ívelt felfelé. 1956 után egy évig a Magyar Rádiónál dolgozott, ahol a külföldi adásokat szerkesztette, majd a Magyar Távirati Iroda Külpolitikai Szerkesztőségénél külföldi tudósítóként dolgozott. 1957-től több könyvet írt, köztük a tibeti, vietnami és arab világról, később útikönyvet is szerkesztett.

1963-1964 között pekingi tudósító volt, ezt követően a Népszabadság londoni tudósítójaként tevékenykedett. Hazatérve 1967-től a lap külpolitikai rovatvezető-helyettese lett, 1970-től ugyanitt a vasárnapi mellékletet szerkesztette és 1974-ig a Nemzetközi Szemle főszerkesztője volt.

A következő öt évben (1974-79) a párizsi magyar nagykövetségen diplomáciai szolgálatot teljesített. Már 1957-től mindenütt vásárolt míves és szép használati tárgyakat és művészeti alkotásokat, amerre csak járt, különösen Tibetben és Kínában, valamint Vietnamban. Emellett egyre jobban érdekelte a kortárs magyar művészet, és jó szemmel válogatott az 1960-as évek végén pályájukat kezdő progresszív alkotóktól, majd a fiatalabb művészek munkáiból is. A művészet alaposabb ismerete arra ösztönözte, hogy elvégezze az ELTÉ-n a művészettörténet szakot. Ezt követően egyre szisztematikusabban gyarapította gyűjteményét.

Párizsban sok emigráns magyar művészt személyesen is megismert, több képzőművészeti kiállítást szervezett, valamint a francia és a magyar fővárosban is sokszorosító grafikai albumok kiadásán fáradozott. Londonban és Párizsban rendszeresen vásárolt óceániai régi és új fafaragású szobrokat és maszkokat, Párizsban pedig XX. századi francia grafikákkal bővítette gyűjteményét.

A Patkó Imre-gyűjtemény átfogó képet ad Egry József két korai művétől kezdődően 1983-ig a magyar művészetről. Kiemelkedő műcsoportot alkotnak benne az avantgárd, részben Kassáknak a MA-körébe tartozó konstruktív és absztrakt művészek (Kassák, Bortnyik, Tihanyi Lajos, Uitz, Mattis-Teutsch János stb, részben a magányosan alkotó művészek (Nagy Balogh János, Kmetty János, Kádár Béla, Scheyber Hugó, Tóth Menyhért, Farkas István, a fiatal Hincz Gyula stb.), továbbá a két világháború közötti szocialista, expresszionista, kubo-expresszionista, valamint a Római iskola és a szentendrei művészet jeles alkotói (Czóbel Béla, Vajda Lajos, Korniss Dezső, Ámos Imre, Vaszkó Erzsébet, Barcsay Jenő stb), az Európai Iskola itthon maradt és külföldre távozott tagjainak alkotásai (Gyarmathy Tihamér, Lossonczy Tamás, Bene Géza, Gadányi Jenő, Illés Árpád, Jakovits József, Marosán Gyula, Anna Margit stb), az 50-es években pályájukat kezdők (Kondor Béla, Ország Lili, Hetey Katalin, Konok Tamás, Major János, Pásztor Gábor stb) és az Iparterv-generáció tagjainak és kortársaiknak (Keserü Ilona, Maurer Dóra, Hencze Tamás, Lakner László, Bak Imre, Fajó János, Nádler István, Molnár Sándor, Klimó Károly stb), végül a 70-es, 80-as évek ugyancsak progresszív művészeinek munkái (Csiky Tibor, Drozdik Orsolya, Szabados Árpád, Váli Dezső, Szirtes János, ef. Zámbó István, Swierkiewicz Róbert, Újházi Péter, Galántay György, Várnagy Ildikó stb.).

Emellett kivételes, és a korabeli gyűjteményektől eltérő, egyedi jelenség a több mint 150 műből álló, külföldi magyar művészek alkotásaiból összeválogatott gyűjteményegység is, köztük néhány itthon alig ismert, vagy már-már elfeledett, és az eltelt évtizedekben világhírűvé vált festők és szobrászok munkái is szerepelnek (Victor Vasarely, Nemes Endre, Nikolaus Schöffer, Vieira da Silva, Bartha Lajos, Kolos-Vary Sigismund, Fekete Nagy Béla, Vörös Béla, Etienne Hajdu, Pierre Székely, Vera Székely, Vera Molnár, Hantai Simon, Anna Márk, Major Kamill, Pátkay Ervin, Anne Stein, Csernus Tibor, Lakner László, Szenes Árpád, Joseph Kadar stb).
A XX. századi nyugat-európai grafikák mellett (Picasso, Braque, Delauney, George Rouault, Marc Chagall, Janneret, Baldaccini Cesar, Alexander Calder, Carel Appel, Dorothea Thanning, Ernest Pignon stb.) kortárs vietnami festmények is felkeltették az érdeklődését.

Távol-keleti gyűjteményében tibeti és kínai buddhista tárgyak, zászló- és tekercsképek, urnák, imamalmok, füstölők, két vayang bábfigura stb., törzsi gyűjteményében különleges maszktípusok és kéregfestmények jellegzetes, vagy ritka darabjai és más archaikus és kultikus tárgyak, valamint XX. századi, de  hagyományőrző, gazdagon faragott faszobrok találhatók.

Patkó Imre széleskörű, sokirányú, jó színvonalú, nagyjából nyolcszáz darabos magángyűjteményét – melyben csak a grafikák száma több mint ötvennel meghaladja a félszázat – végakaratának megfelelően, a hagyatéki tárgyalás (1984) befejezését követően a családja Győrnek adta át, melyből a következő évben megtervezhettem az első állandó kiállításomat a Vastuskós-házban. A tárlat a Xantus János Múzeum felújítását követően nyílt meg (1986), a nevem helyén azonban Mravik László szerepelt, mert nem voltam még végzett művészettörténész, s őt kérték fel a kiállítási terv szakmai véleményezésére. Érdekes, hogy a Radnai-gyűjtemény állandó kiállításának megnyitására készült könyvben, melyet a város és az Audi finanszírozott, s amit szintén én rendeztem, sem került be, hogy a gyűjtemény a Városi Művészeti Múzeum állandó kiállításán lesz látható a könyv megjelenésétől kezdődően, melyet én rendeztem.

Azóta egyszer már átrendezték a Patkó Imre-gyűjtemény állandó tárlatát, miután a Munkácsy-kiállításra sötétvörös falakat és új világítást kapott az emeleti kiállítótér. Később a tetőtérben megszüntették a távol-keleti és óceániai kiállítást, remélhetőleg csak átmenetileg, mivel a szomszédos Apátúr-házból több mint hat éve kiköltöztették a volt megyei múzeumot, s a felújítás máig nem kezdődött el, viszont a múzeumpedagógiai foglalkozásoknak helyet kellett biztosítani. Az egy másik kérdés, hogy a Vastuskós-ház bérbe adott földszintjén Herendi porcelánbolt működik, amelynek helyén időszaki kiállításokat lehetne rendezni az állandó kiállításban nem látható művekből és a Patkó Imre-gyűjteményben szereplő művészek újabb alkotásaiból, vagy alkotói munkásságuk bemutatására, mely hozzájárulna az oktatási intézményekben folyó művészettörténet-órák hatékonyabbá válásához, és alkalmas lenne a Radnai- és Vasilescu-gyűjteményeket jól kiegészítő múzeumpedagógiai éves programkínálat felépítésére és lebonyolítására is, emellett jelentősen megnövelné az állandó kiállítás látogatóinak a számát, ha a bejárat nem az oldalsó, szűk mellékutcából, hanem a tavasztól őszig rendkívül forgalmas, és a turistáknak mindenképpen az útjába eső Széchenyi térről nyílna. A nagyobb jegybevételből és az érdekes programok belépőjegyeiből talán kijönne az üzlet által fizetett havi bérleti díj.

Elsődleges oldalsáv

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés