• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a másodlagos oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / Gyűjtemények / Konok Tamás kortárs gyűjteménye

Konok Tamás kortárs gyűjteménye

50 év nyugat-európai képzőművészet

Beszélgetés Konok Tamás Kossuth-díjas festőművésszel, magángyűjteménye győri kiállítása alkalmából

Alexander Calder: Kompozíció, litográfia

Korábban nem tudtam, hogy van egy nemzetközi kortárs gyűjteménye is. Mikortól gyűjt műalkotásokat, és hogyan vált gyűjtővé?

Gyűjtőszenvedély mindenkiben van. A festő számára a mestersége révén adott. Kezdetben kollégák jöttek hozzám, hogy cseréljek velük műveket. Később magam is vásároltam. Párizsban rendszeresen eljártam a Galerie Maeght kiállításaira, ahol Dupin úrtól mindig kaptam egy-egy példányt a ma már nagy értéknek számító, eredeti litográfiákat tartalmazó, limitált példány-számban kiadott katalógusukból. Ezeket aláírattam a megnyitón jelenlevő művészekkel. Ott ismerkedtem meg Miróval, Calderral, Chagallal, Chillidával, Anton Tápiesszel, vagy Giacomettivel, akit a műtermében is felkerestem. Fanal, a neves baseli kiadó rendszeresen meghívott művészeinek egyike vagyok, így számos ott dolgozó, neves kortárs művésszel is cseréltem, illetve közös kiadványainkból kaptam példányokat. A Getulio Alviani-albumban szereplő kollégák munkái is így kerültek a tulajdonomba.

Mennyire jellemző, hogy milyen művészek vannak jelen a gyűjteményében?

Az embernek az is a preferenciája lehet, ami a legtávolabb áll tőle. A művészet ugyanis nem stíluskérdés, mert egyedül a kvalitás a kritériuma. Ebben mélységesen hiszek. Az egymástól szemléletben legtávolabb eső, kiváló színvonalú művek, jó rendezésben remekül megférnek egymással. Végeredményben, szerény gyűjteményem az általam nem gyakorolt festészettel kapcsolatos vágyaimnak is a kollekciója.

Eduardo Chillida: Cím nélkül, fametszet

Magyar művészek is szerepelnek benne?

 Az alatt az idő alatt, amíg gyűjteménnyé nőttek a cserélt, kapott, vásárolt művek, nem tartózkodtam itthon. Csak jóval később kezdtem el magyar művészeket is gyűjteni. Az 1940-es években- 50-es évek elején, amikor még itthon éltem, már nem egy kollégámtól rendelkeztem művel. Különösen sajnálom mestereim korrektúra-vázlatait, rajzait, amelyeket sajnos, az emigrációm után a sors elvett tőlem.

Volt valamilyen különleges szempontja, ami meghatározta, hogy mi kerülhet a gyűjteményébe?

A számomra kedves, jól ismert művészekkel cseréltem, de a személyes élményekhez kötődő ajándékművek is beépültek a gyűjteményembe, például Adami litográfiái. Egyetlen saját szempontom volt, hogy szívesen kitenném-e a lakásom falára a megszerzett műveket? A kollekcióban vannak talált tárgyak is, amelyeket az idő nyoma tett széppé. Ezek nem feltétlenül műtárgyak, olyan háromdimenziós tárgyak, amelyekkel szívesen együtt élek. Apollinaire írta a kubisták védelmében az addig szemétnek tartott, használt tárgyakról, hogy „sok kézen átment, emberséggel áztatott anyagok.” Azóta a természet viszontagságai, illetve a rozsda és a meggyötört, elhasználódott anyagok beépültek már a művészetbe.

Vannak továbbá örökölt tárgyaim is, mint pl. az egyik ősöm, Ferenczy István, az első magyar szobrász hagyatékából származó, számos műve, így pl. fából készített szobrászkörzője is, amit ma is használok a munkáim festése közben. Levél-és kéziratgyűjtemény is összegyűlt – életem immár a nyolcvanadik év felé közeledik. Ezek ma már kortörténeti dokumentumnak számítanak.

Hogyan viszonyulnak a talált tárgyak a művekhez a műgyűjteményben?

A dolgok elvetése és megőrzése lelki karakter kérdése. Sok mindent megőrzök abból, amit szeretek. Lehet, hogy a nagyapámtól tanultam, akinél a budai nagy házában minden szép volt, ami őt körülvette. A tárgyak rendszerint túlélik az embert. Generációkat szolgálnak, és nagy kérdés, hogy mi lesz a sorsuk. Elkallódnak, vagy a kegyelem véletlenje megőriz mindent, ami egykor együtt volt. A kvalitásos mű szépen öregszik, míg a pocsék alkotást csúnyán emészti az idő (furcsa metamorfózis). Egy finom érzékenységgel festett kép repedezésein az idő jótékony leheletét érezzük. A kvalitás a lelke, amely az idők felett lebeg. Ezt érezzük a múzeumok néhány valóban nagy remekművén is. Más azonban egy műtárgy értéke, és más egy gyűjtemény-együttes. Ez utóbbi egyben a gyűjtő személyiségének, minőségérzetének és szelekciós képességének is hordozója. A jó művek egymást erősítik, és meggyőző hatással vannak a szemlélőre, mint ahogy a rossz kollekció lerontja még a mesterművet is.

Ernst Tapies: Cím nélkül, litográfia

Bemutatta már a gyűjteményét valahol?

Nem, most került erre sor először. Egy részüket nemrég hoztam magammal párizsi lakásomból, mások itthon kallódtak mappákban, polcokon, elfelejtett szobasarkokban. Az ősszel kezdtem rendezni, és számba venni az anyagot. Az ember gyakran elfelejti a tárgyait, így a gyűjtemény együtt látása egyfajta lelki leltározás is. Nagy öröm számomra, hogy még ebben az évben Győrben, és Budapesten is bemutatásra kerülhet.

Találkozott már valahol olyan alkotásával, amit korábban elcserélt valakivel?

Nemrégen Zürichben, egy galériában, sőt ottani árveréseken, aztán itthon is, több, még az ötvenes években készült munkám került elő aukciókon, vagy véletlen találkozások alkalmával, ismerősök kollekcióiban.

Meddig szeretné folytatni a gyűjtést?

Kimondottan soha nem törekedtem arra, hogy gyűjteményem legyen. A műtárgyak megszerzése véletlenül adódott. Idős korban méri fel az ember, hogy mire jutott, mije lett és maradt. Szinte csak most realizálom, hogy a levéltári gyűjtemény mellett apám fotóhagyatéka, dédapám festményei, nagyapám, Sándy Gyula és feleségem, Hetey Katalin alkotásai, és a saját életművem szerepelnek, sőt olyan rejtőzködő dolgok is, mint a nekem dedikált könyvek. Ebben olyan különlegességek vannak, mint Weöres Sándor Bóbita című, 1955-ben megjelent kötete, amelyet a sárospataki alkotóházban dedikált nekem, és a vacsorák után a kiadvány üres oldalait telerótta verseivel, amiket akkor improvizált. A már említett Ferenczy hagyatéki anyag számos tárgya és dokumentuma, vagy a mára a történelemhez tartozó, neves ismerősökkel, barátokkal folytatott levelezéseim is gyűjteményem részét képezik.

Joan Míro: Madaras kompozíció, litográfia

Szeretné, ha együtt maradnának?

Ahol nincs utód, mint nálunk, ott morális gondot okoz a gyűjteményünknek a halálunk utáni sorsa. Felgyorsult időnkben, a múlt értékeinek relatívvá változásai korában talán mégis a művészek életművei, és gyűjtéseik tárgyai hordoznak hiteles lenyomatot korunkról.

 

Kérdező: N. Mészáros Júlia, 2008. március

Elsődleges oldalsáv

Másodlagos oldalsáv

Archívum

  • 2022 június
  • 2020 november

Kategóriák

  • Uncategorized

Meta

  • Bejelentkezés
  • Bejegyzések hírcsatorna
  • Hozzászólások hírcsatorna
  • WordPress Magyarország

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés