• Skip to main content
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez
  • Főoldal
  • Publikációk
    • XX. századi és kortárs képzőművészet
      • Helga Philipp kiállítása elé
      • Vor Helga Philipps Ausstellung
      • Aboutness. Kortárs svájci és magyar képzőművészeti kiállítás katalógusa
      • Az egységes egésszé rendezett részek sokfélesége. Hetey Katalin művészete
      • GEO-NEO-POST. Kiállítási katalógus. OSAS, Budapest, 2013
      • SZÍNE-JAVA. Válogatás Ilona Keserü Ilona életművéből
      • A világ képének és a megértés korlátainak kitágítása. A Grüner-gyűjtemény
      • A ciprus, a szirén és a művész. El Kazovszkij
      • A mágikus vonaltól a személyest is magába foglaló univerzális térig. Lossonczy Ibolya öt rajza
      • XX. századi és kortárs művészet – Magyar grafikatörténet
      • Lét-kép szonettek. Gunther Damisch festészete
      • Art Total. Benoist és Magnon Mallet művészete
      • Kádár Béla (1887-1956)
      • Jean Dubuffet (1901-1985). Litográfiák, szitanyomatok, festmények – Művek a párizsi Dubuffet Alapítvány gyűjteményéből
      • Reportage with the Australian Printmaker Wayne Crothers
      • Change of the Image in Contemporary Hungarian Graphic Art and the Background of the Change
      • Borsos Miklós győri szobrászata (1924-1944) – előadás
      • Borsos Miklós és Tihany
      • Kádár Béla. A modern magyar rajzművészet mestere
      • Az Egész bizonyossága. Hetey Katalin szobrászművész emlékére
    • XX. század előtti ipaművészet
      • Adalékok Andreas Sedlmayr polgári festő és aranyozó magyarországi munkásságához és mesterkapcsolataihoz I. (1745-1757)
    • XX. századi és kortárs iparművészet
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Camille Graeset
      • XX. századi és kortárs iparművészet – Kozma-ösztöndíjasok, 2019
      • Kelemen Benő Benjámin alkalmazott grafikai művészete
    • XX. század előtti ipaművészet
  • Megnyitóbeszédek
    • Rákóczy Gizella dunaszerdahelyi emlékkiállítása – megnyitóbeszéd
    • Fotográfia és kortárs grafika – Válogatás a győri 9. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé anyagából. Megnyitóbeszéd
    • Haraszthy István pozsonyi tárlata
    • A szín testet ölt – Heiner THIEL, Michael POST és az OSAS tárlata, Vasarely Múzeum, Budapest
    • Vera Molnár és Wolsky András kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban, Győrben
    • Megnyitóbeszéd – Nádler István győri kiállítása
    • Megnyitóbeszéd – Nagyszeben
    • ERÖFFNUNGSREDE
    • FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása – megnyitóbeszéd
    • PÉTER Ágnes önálló tárlata – megnyitóbeszéd, Velence, 2019
    • Németh János festőművész győri tárlata – megnyitóbeszéd, MTA Galéria, Győr, 2019
    • Megnyitóbeszéd – Dunaszerdahely
    • Nagy Géza kiállítása a Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd, 2000
    • Megnyitóbeszéd – Takako Matsukawa
    • Wayne Crothers kiállítása a győri Városi Művészeti Múzeumban – megnyitóbeszéd
    • 23 M – A Magyar Elektrográfusok Társasága nőművészeinek tárlata -megnyitóbeszéd
    • Mar Vicente kiállítása a veszprémi Csikász Galériában – megnyitóbeszéd, 2016. február 13.
    • 3 M – Gartner & Gartner és Kecskeméti Sándor kiállítása, FUGA, Budapest, 2013
    • Cím nélkül. Német János és Krajcsovics Éva kiállítása – megnyitóbeszéd, FUGA 2014
    • Pézman Andrea győri kiállítása elé – megnyitóbeszéd
    • Kelemen Benő Benjámin Bizonyos foltok című kiállítása – megnyitóbeszéd
    • A Vass László- gyűjtemény
    • 40. Győri Nemzetközi Művésztelep záró kiállítása – megnyitóbeszéd
  • Kiállítások
    • Hallani annyi, mint látni – Nemzetközi hangzóművészeti tárlat
    • Zoltán Kemény (1907-1965) és Madeleine Szemere Kemény (1906-1993) kiállítása
    • Tér és geometria. Helga Philipp kiállítása Budapest, FUGA, 2015. X. 28. – XI. 16.
    • UTAK ÉS ELÁGAZÁSOK – A MODERNIZMUS SOKFÉLESÉGE 1920-1944. Válogatás két magángyűjteményből
      • Grüner- gyűjtemény
    • Oskar Kokoschka grafikai műveiből – Kiállítás a győri Esterházy-palotában
    • Öt Miró-, hét Tàpies-, három Chillida-mű, és még számos világhírű művész alkotása egy helyen
    • Szakrális – Régi és új tartalmak a textilművészetben. Kiállítás
    • Borsos Miklós jubileumi tárlata a Borsos Archívum anyagából, Győr, Borsos-ház, 2006
  • Gyűjtemények
    • Konok Tamás kortárs gyűjteménye
    • Patkó Imre Gyűjtemény
    • Radnai Gyűjtemény
      • A Radnai-gyűjtemény bemutatása
    • Váczy Péter- gyűjtemény
      • A Váczy Péter- gyűjtemény bemutatása
    • Vasilescu Gyűjtemény
      • A Vasilescu-gyűjtemény és a gyűjtő bemutatása
  • Hagyatékok
    • Borsos Miklós
    • Hetey Katalin
    • Konok Tamás
    • Lossonczy Ibolya
    • Nagy Béla festőművész
    • Szabó József
  • Oktatási anyagok
    • Hajlék – Kiállítás a Pannonhalmi Apátsági Múzeumban és Galériában – Tárlatvezetés bevezetője, 2017. június 8.
    • Előadás – A HELY a kortárs építészetben és grafikában
    • Borsos Miklós szobrászata Győrben (1924-1944) – előadás
    • A Hódmezővásárhelyi Kerámia Szimpózium és Nemzetközi Kerámia Központ – előadás, 2018
    • Északi reneszánsz – A Van Eyckektől Boschig
    • A XX. századi grafika története I. (1890-1945)
    • A XX. századi grafika története II. (1946-1960-as évek)
    • A XX. századi grafika története III. (1960-as évek-2000)
    • Digitális művészet I. A digitális művészet úttörői és alkotásaik technikai háttere
    • A magyar grafika története I. (1885-1944)
    • Rembrandt művészete – előadás 2014
    • Picasso
    • Ikonográfia – Ikonológia – Ikonika
    • Paul Gauguin
    • Renoir
    • Manet
  • Blog
    • Konok Tamásról a Vers l’infini című, Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítása alkalmából
    • Konok Tamás temetése
  • Rólam
Arthist

Arthist

N. Mészáros Júlia honlapja

 

Művészettörténések

N. Mészáros Júlia honlapja

Most itt vagy: Főoldal / FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása

FÉNY & GEOMETRIA – Mar Vicente kiállítása

Veszprém, Csikász Galéria, 2016. február 13 – március 18.

Mar Vicente Ausztriában élő, fiatal spanyol képzőművésznő. 2004-ben a dél-galíciai Vigo Egyetem Képzőművészeti Karán fejezte be művészeti tanulmányait.
2012-ben a budapesti Vasarely Múzeum Geo-Neo-Post című, magyar-osztrák tárlatán találkozhattunk néhány munkájával, most pedig önálló kiállítása nyílt Veszprémben, a Csikász Galériában. A tárlat kurátora Pia Jardí spanyol művészettörténész, a Bécsi Iparművészeti Egyetem tanára.

Mar Vicente a konkrét művészethez közeli, mai interdiszciplináris törekvések igen figyelemre méltó alkotója. Nyitott a festészetre, az objektművészetre, a térinstallációra és az architektúrára, ezekből alkotja műveit a fény segítségével.
Mindenekelőtt azonban festő, aki akrillal és ecsettel dolgozik a vásznon és a maga alkotta, szabályos mértani testek felületén. Ám festészete meghaladja a hagyományos képről alkotott fogalmunkat, mint ahogy az egyenes vonalakkal és egzakt formastruktúrával rendelkező objektjei is a szobrászatét.
A fény, a tér és a színek kölcsönhatásaira építve minden egyes munkájában kiterjeszti a festészet határait a környezetre, annak sík és plasztikus elemeire és árnyékaira. A színeivel és geometrikus alakzataival berendezett tereit tisztán fizikai anyagokkal és fizikai előállítással újra- és újra átstrukturálja, színbeli, plasztikai, fénybeli, esztétikai és virtuális mozzanatokkal telíti. A konkrét színekből, mértani formákból és terekből a tapasztalatit meghaladó, változatos és folyton változó fény-szín-tereket alkot, melyek képként való értelmezésébe bevonja a nézőt. Művészetének fontos sajátossága, hogy következetesen kevés eszközzel, lényegre szorítkozva és koncentráltan dolgozik. Műveinek három állandó alapeleme a festett szín, a természetes és irányított fény, valamint az építészetileg adott, fehér tér. Mindezeket sokféle kontextusra alkalmas, szorosan egymásra vonatkoztatott rendszerbe fűzi, közben megteremti saját valóságértelmezéseit.

Egyenletes fénnyel teli, fehér falakkal határolt térbe, fehér falak elé, vagy fehér szín mellé helyezi tiszta, telt és minimalizált színeit, a három alapszínt és a zöldet. A szín festésekor gondosan ügyel rá, hogy azok mindig önmaguk maradjanak, ne kapcsolódjon hozzájuk semmilyen jelentésbeli többlettartalom, ne keletkezzen formai differenciálódást eredményező árnyalat, textúra vagy faktúra. Eszközeit – a színnel fedett nagyméretű vásznakat és a fehér, vagy fehér felületet is tartalmazó, színes, egzakt mértani testeket – a térbe és a fal síkjára installálja, kisebb méretű, kettős képeinél a színt tartalmazó fölötti fehéret elforgatja, a mértani testeket pedig vagy egymás mellé, vagy egymás közelébe helyezi, esetleg geometrikus rendbe szervezi. Mar Vicente tehát amellett, hogy a festő, egy személyben installáció-, objekt- és téralakító művész is.

Művészetének leglényegesebb mozzanata a fény, a szín és a tér egymással való állandó dialógusának biztosítása. A színek egymásra hatásának lehetőségei közül a legelemibbtől a legbonyolultabbig mindent számba vesz. A piramidális testeknél például azt, hogy egyetlen szín a fehérrel kettőnek, vagy háromnak, négynek, a fény által létrehozott tónusokkal pedig komplex színjelenségnek látszódjon, fehér objektjei esetében pedig a fehér sík két oldalán megjelenő színes fény szimultán módon megcserélődjön.

Mar Vicente művészete azonban nem a színhatások és a színskála teljességére, vagy a színekkel tagolt tér mélységének a növelésére törekszik, s nem is objektjei plasztikai minőségének a felerősítésére, hanem a szín mint szín minőségi sajátosságainak és az egymásra hatásukkal keletkező, mélységérzetre is ható színváltozásoknak, a szín tértől, fénytől, észlelési képességektől való függésének, valós, virtuális és imaginárius jelenségnek a komplex megmutatására.

A fény beleütközik a színnel fedett, térbe installált vászonba, a falból kiemelkedő színes testbe és irányt változtat. A szín is mozgásra kényszerül és a fénnyel együtt újabb mozgásokat generál – színjelenségeket, atmoszférát, hangulatot teremt -, életre kel és életre kelt, színes árnyékokat vet a falra, testekre, térbe, megváltoztatja a teret és a benne lévő sík, vagy plasztikus formákat. Körülveszi őket, átrendezi színviszonyaikat, és ezzel környezetüket, a mű körüli teret is. A fehér mint fény, és mint semleges képhordozó, kibontakoztatja a határozott, élénk színeket, hogy azután váratlanul feloldódjon és eltűnjön a plasztikus felületekre és a mögéjük vetülő, vagy a képek hátoldalaira festett színek árnyékában.

Mar Vicente művei festmények a képszerűség, illetve festett objektek a szoborszerűség kizárásával. Képei nincsenek vakkeretre húzva, sem bekeretezve, geometrikus térformái falsíkra tervezettségük révén architektonikus elemekként hatnak. A kép nála soha nem statikus, noha a felületeken a szín mindig állandó és azonos értékű. A fény és a tér szüntelen változása meglepetésként hat a puritán képelemek méretének, arányának, térbe fordulásának és színének kiszámítottságával és az alkotásmód szigorú egyszerűségével szemben. A színek mozgás közbeni nézőpontváltozás miatti, és fénnyel, valamint fehérrel való találkozása során bekövetkezett változásai, s a falakra vetődő színes árnyékokban a festett színek felcserélődése ugyanazt az élményt váltja ki a nézőből, mint a legelementárisabb hatású festmény.

A színhatások közül főleg a fényintenzitásra és a szimultán kontrasztokra épít a művész. A komplementer színek árnyékként és utóképként való megjelenésének irrealitása a fizikai szín anyagtalanná válásának, illetve a fény mint anyagtalan jelenség fizikai teret meghatározó hatásának a megragadhatósága elbűvöl bennünket, gondolatgazdag, érzéki és poétikus világot teremt.
A szín- és téralakításnak ezek a váratlan – valójában tudatosan megtervezett – eltérései, az anyagi és az anyagtalan, a gondolati és az érzéki, az egzakt és a képzeletbeli egymásba és egymássá lényegítése jelentik Mar Vicente finom, halk és érzékeny művészetének lényegét.

Ebben a művészetben a szín egyszerre tartalom, forma, anyag, eszköz és jelenség. S noha a vászon és a mértani testfelület nem több mint színhordozó, s a látványban a művész ecsetkezelésének egyedisége sem jut lényeges szerephez, a tradicionális képalkotástól gyökeresen eltérő, felszabadultabb, közvetlen átélésre, megismerésre, csendes szemlélődésre és esztétikai élvezetre késztető művek születnek. Bár a művész hasznosítja a korai avantgárd és a modernizmus művészetének tanulságait, a mai vizualitásra a mai érzékenységgel reflektál. Alkotásai strukturáltságuk és komplexitásuk révén, tisztán az érzékelésünket mozgósítva, természetes módon szólítanak meg, és aktivizálnak bennünket. Fény és geometria találkozásából mindig új kép születik.

Megjelent: Új Művészet Online, 2016. március 17.

Elsődleges oldalsáv

Footer

Text Widget

This is an example of a text widget which can be used to describe a particular service. You can also use other widgets in this location.

Examples of widgets that can be placed here in the footer are a calendar, latest tweets, recent comments, recent posts, search form, tag cloud or more.

Sample Link.

Recent

  • The Masters of Graphic Arts – XI. International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Győr, 8. October 2022 – 31. January 2023
  • Gyűjtemények
  • Oktatási anyagok – művészettörténet
  • Hagyatékok

Search

Copyright © 2022 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Bejelentkezés